ISMERD MEG! – Pajzos Tokaj
ISMERD MEG! cikksorozatunk keretein belül a Winehub közösségét képező pincészetekről olvashattok. Reméljük, hogy az irányított kérdéseken keresztül nem csak a borászatok történetét, de a látásmódját és terveit is megismerhetitek!
- Meséljetek egy kicsit magatokról. Mióta készítetek bort, hol, milyen adottságokkal, milyen éves palackmennyiséggel.
Az idén 30 éve, hogy megalakult a Pajzos Tokaj borászata.
A Jean Louis LABORDE vezetésével alapított CFGVT francia befektetőcsoport a Bodrogolasziban található 107 hektáros Pajzos dűlőnket 1992-ben vásárolta meg.
Ugyanebben az évben nyerte el a rendszerváltást követően kiírt privatizációs tendert a francia GAN Biztosító társaság, amellyel a 109 hektáros sárospataki Megyer dűlőnk tulajdonosa lett. A két dűlőről elnevezett két cég az alapítás óta közös menedzsmenttel rendelkezett, viszont 2000-ig teljesen külön működtek. A Pajzos dűlő terméséből készített borokat Pajzos Tokaj, amíg a Megyer dűlőről származó borokat Megyer Tokaj néven hozták forgalomba.
Az ezredfordulóra azonban már mindkét cég egyedüli tulajdonosa lett Laborde úr, aki számos innovációt hozott a borászat életébe: újratelepítette a Pajzos dűlőt és megváltoztatta az értékesítési stratégiát. Ez a fordulópont kellett ahhoz, hogy borászatunk előállított és értékesített palackmennyisége is növekedjen, így mára évente már 300.000 palackba kerül Pajzos bor.
Borainkat azóta is két történelmi dűlőnk terméséből készítjük.
A rendkívül gazdag történelmi múlttal rendelkező déli-, délkeleti fekvésű, riolittufa talajú Megyer dűlőnk termőterülete jelenleg 63 hektár. A terület hűvösebb klímája és ásványi anyagokban gazdag talaja főként a szárazborok készítésének kedvez, amelyek magas beltartalommal, kiemelkedő mineralitással és páratlan komplexitással rendelkeznek.
Borászatunk nevét a napsütéses, déli-délnyugati fekvésű, 52 hektár termőterületű Pajzos dűlőnk adja. Az andezittufa talajú területről származó borok üdék, zamatosak, szép savszerkezettel és gazdag gyümölcsös aromával rendelkeznek. A terület főként az édesboroknak kedvez, de ikonikus birtokborunk a T-furmint is ennek a dűlőnek a terméséből készül.
- Mik a közeljövő tervei? Lesznek bármilyen fejlesztések? Mik most a legnagyobb kihívások?
Legfőbb rövidtávú célunk, hogy a Pajzos Tokaj márkanév a legerősebb bormárkák között szerepeljen a hazai piacon is. A boraink háromnegyedét a külhoni piacon értékesítjük, így a márkaépítésben idáig főként külföldre asszociáltunk. Az elmúlt években viszont frissítettük a marketing-, és márkastratégiánkat és új célokat állítottunk fel. Azon dolgozunk, hogy a borszeretők széles köre számára váljunk ismertté és olyan bizalmi márkává, amit bátran választ mindenhol legyen az étterem vagy éppen élelmiszerbolt.
Ehhez folyamatosan tanulnunk, fejlődnünk kell. Ennek egyik alappillére, hogy 10 éves terveink között szerepel a borászatunk teljes megújítása is. A jövőben a márkanevünket adó Pajzos dűlőbe tervezzük áthelyezni jelenlegi sárospataki székhelyünket. A beruházás során nemcsak egy új épületet akarunk felépíteni, de borászatunk technológiai berendezéseit is a legmodernebb gépekre kívánjuk lecserélni.
A legnagyobb kihívást a klímaváltozás jelenti. A természetet nem tudjuk irányítani, alakítani csak idomulni tudunk hozzá. Megpróbálunk ezért új eszközöket és módszereket alkalmazni ahhoz, hogy a boraink különlegességét adó minőségi, terroir jelleget mutató szőlő még sok év múlva is egyedülállóvá tegye a Pajzos tételeket.
- Milyennek látjátok a borvidéketek helyzetét? Mit emelnétek ki – akár adottság, akár összefogás, akár bármi más?
A Tokaji borvidéket már nem kell bemutatni, a világon az első zárt borvidék, ahol készítjük évszázadok óta a világ legjobb természetesen előállított édes borát. Ez adottság. Ez hatalmas felelősség is egyben, hogy vigyük tovább a hírnevét, a hagyományoknak megfelelően és a modern borkultúra újabb igényei szerint. Az összefogás elengedhetetlen, mivel ez a felelősség közösen hárul a borvidék összes szereplőire. Pajzos, az összes piaci szegmensen a borai minőségével, arra hívatott, hogy részesüljön a borvidék hírnevének a fenntartásához és tündökléséhez.
- Mesélj kicsit a borászati csapatról. Kik a borászat legfontosabb szereplői?
19 fős állandó csapatunk mellett, 30-60 fő ápolja szőlőnk termését. Igazából nem is csapatként emlegetném magunkat, hanem családként, ahol mindenki egy célért dolgozik. Ez nem azt jelenti, hogy nálunk nincsenek összerezzenések (hiszen mindenki erős véleménnyel rendelkezik), hanem azt, hogy együtt közösen, kompromisszumok mellett és összetartva teszünk meg minden egyes lépést azért, hogy minél több borrajongó poharába kerüljön Pajzos bor.
Kiemelni és legfontosabbként említeni nem lehet egy szereplőt sem, hiszen mindenki egyaránt fontos. A szőlőben dolgozó asszonyoktól kezdve, a logisztikai ügyintézőkön keresztül a borászig mindenkinek nélkülözhetetlen a munkája. Az összes Pajzos dolgozó együttes érdeme az, hogy a világ szinte összes pontján megtalálhatók a szép csomagolású minőségi boraink.
- Hogy néz ki egy átlagos napotok?
Nálunk nincs olyan, hogy átlagos nap, egyik nap sem egyforma. Talán egyetlen közös van minden egyes napban ez pedig nem más, mint a 11 órás meeting. Mindennap tartunk egy kis összejövetelt, ahol a termelést, értékesítést érintő legfontosabb kérdéseket beszéljük meg. Ezzel a belső kommunikációt erősítjük és azt, hogy mindenkihez eljusson minden releváns információ.
- Melyik a kedvenc tételetek és miért?
Nem lehet egy kedvenc tételt kiemelni. Boraink végleges összeállításában többen veszünk részt és mindegyikünk ízlés világa más, így természetes, hogy mindenki számára más lesz a legkedvesebb tétel. Persze nemcsak az ízlésvilágtól függ, hogy kinek mi a kedven, hanem számos egyéb tényezőtől is. Más a kedvenc borunk egy hétköznapi estére vagy egy alkalomra, egy ebédhez vagy egy vacsorához, esetleg télen vagy nyáron… a sor hosszú egy viszont biztos mindegyik borunk egy közös alkotás eredménye, amely során minden tétel egy kicsit a kedvencünkké válik.
- Melyik a legnagyobb siker, amire a legbüszkébben vagytok?
Többféle sikerre lehetünk büszkék. Kiemelendő, hogy mi kaptunk elsőként két borunkra is 100 pontot Neal Martintól, a nemzetközi borvilág egyik nívós kritikusától. Az elmúlt 30 év során számos nemzetközi nagyarany, platina és aranyérem nyertesei lettünk. Ezek elismerések számunkra, hogy jó irányt képviselünk. Nagy siker azonban az is, hogy 30 év után sikeresen megújítottuk márkánk arculatát, amit partnereink és fogyasztóink is nagy örömmel fogadtak. Sikerként könyvelhető el az is, hogy egy állandó csapatot tudhat magának a Pajzos, ahol mindenki a tudásának és szakképzettségének legmegfelelőbb pozícióban dolgozhat.
- Melyik borotok és milyen díjat nyert legutóbb?
Közel egyszerre kaptuk meg három borverseny eredményét. A 2022-es Országos Borversenyen nagy arany érmet nyert a 2016-os évjáratú 6 puttonyos Legend Aszúnk, a 2016-os évjáratú 5 puttonyos Tradition Aszúnk és a 2017-es évjáratú 5 puttonyos Legend Aszúnk is, amíg a 2021-es évjáratú T-furmint és a 2019-es évjáratú Furmint Selection borunk arany éremmel gazdagodott. Ezzel egyidőben érkezett meg a Winelovers Wine Awards eredménye is, amelyen a 2016-os évjáratú 6 puttonyos Legend Aszúnk lett 91 ponttal arany érem tulajdonosa. Ugyancsak ez a borunk nyert a helyi sárospataki borversenyen is arany érmet, ahol továbbá nagy arany éremmel jutalmazták a 2017-es évjáratú 5 puttonyos Legend Aszúnk.
- Hol látjátok magatokat 3 év múlva?
Három év múlva a Pajzos Tokaj név hallatán már nem csak a külföldi, de a hazai borrajongók is egy jól ismert, megbízható minőséget adó, szeretett és erős bormárkára fognak asszociálni.
- Szerintetek mit tud Nektek nyújtani a Winehub? Mi volt a legfontosabb ok, amiért csatlakoztatok?
Ez a nagykereskedelmi tevékenységnek egy új formája, amikor egységes jutalékos rendszerben működik. Közelebb hozza a borászat a „végső” viszonteladóihoz (kiskereskedelmi lánc, borszaküzlet vagy étterem), mert ugyanazon az áron kapja, mintha a borászat közvetlenül vinne. A borászat jobban át is látja, hogy hol, mi fogy, és jobban tudja irányítani a kereskedelmi tevékenységét, támogatást nyújtani azoknak, akik a végfogyasztónak adják el borait, jobban, mint a klasszikus nagykereskedelem esetében. Egyébként sosem zártuk ki, hogy kiszervezzünk olyan tevékenységi kört, amihez nem feltétlenül van meg a megfelelő emberi erőforrás a borászatnál, megfelelő kompetenciával és tapasztalattal. Úgy éreztük, hogy rábízhatjuk a kereskedelem ezen részét a Winehub szakembereire.